Позаурочна діяльність
Перспективний план роботи гуртка «Добринка»
Мета: Допомогти
кожній дитині підтримувати розмову, запропонованим дорослим невимушено вести діалог на запропоновані теми. В спілкуванні
бути взаємно ввічливим. Засвоїти
ласкаво - лагідні форми звертання, будувати рідні форми діалогу, логічно і послідовно будувати
розповідь.
Формувати художню виразність дитячого
мовлення. Удосконалювати вміння дітей складати розповіді про пережите та
побачене. Удосконалювати вміння передавати інтонацію мовлення героїв казок та
оповідань під час ігор - драматизацій.
Поглибити знання про усну народну творчість: прислів'я, приказки, ігри пісні, казки прикмети.
Викликати в дітей пізнавальний інтерес і
творче ставлення до занять у гуртку з формування граматичної правильності мовлення,
розвинуть і виховувати у дітях природжену душевну здатність - дар слова, ввести у свідоме володіння скарбами рідної мови,
та засвоєння логіки цієї мови.
ВЕРЕСЕНЬ
1. «Давайте познайомимось» - Зорієнтуватися в
умовах спілкування.
2.
«Я сам» - Розкажи мені про себе у малюнку.
3.
Гра -
бесіда: «Я схожій на всіх, але й я відрізняюся від інших...»
4.
«Мовить тільки людина». Розглядання ілюстративного
матеріалу, читання віршів про живу природу, мовні ігри.
ЖОВТЕНЬ
1. «Дитячий садок» - Розкажи що ти знаєш про наш садок.
2.
«Читання оповідання Н. Калініна «Малята» ( Чому вранці
діти поспішають до дитячого
садка?)».
3.
Уявна ситуація «Новачок у групі»-( Ти його зустрів. З
чого б ти почав свою розмову?)
4.
«Я і мої друзі» Читання віршованих творів з книги
«Золотий колосок», розділ «Кому до жартів, а кому й ні» Пригадати
комічні історії у житті дитсадка (групи), товаришів, власні.
ЛИСТОПАД
1. «У музеї» -
Цікаво зазирнути у пташине царство.
2.
Дидактична гра «Кого де бачив».-( Висловлювання
дитинною своїх вражень,
переживань, задумів. Складання розповідей про пережите та побачене, малювання.)
3.
«Фантастичні
гіпотези»- (А що було, як би зникли всі
доросли...?)
4.
«Сам
вдома» - Обігравання проблемних
ситуацій.
ГРУДЕНЬ
1. «Мовні загадки» - Складання описових загадок
дітьми.
2.
Робота з розмальовками з мовленнєвим змістом, розповіді з
ілюстраціями.
3.
«Хвилинки доброти»
4.
«Найкращі Новорічні привітання»
СІЧЕНЬ
1. «Нова радість стала...» - Читання дітям, та
дітьми колядок, щедрівок.
2. «Доброзичливі
сусіди»
3. «Кого я хотів би запросити в гості?» - Відверті малюнки, розповіді дітей на запропоновану
тему.
4. Гра - інсценівка «Запрошуємо в гості» або «До нас гості прийшли,
дорогі, до нас прийшли...»
ЛЮТИЙ
1. «У нас в гостях книжка» - Ознайомлення,
запитання, відповіді, розповіді за ілюстраціями.
2.
«Ми розмовляємо» - Передавати інтонацію мовлення героїв
казок під час гри - драматизації.
3.
Читання казки М. Малинівського «День і ніч»- Малювання за сюжетом казки.
4.
Вікторина
«Мої улюблені казки»
БЕРЕЗЕНЬ
1. «Наймиліше в світі слово...»- Ласкаво - лагідні форми звертання.
2.
«Дошкільнята ввічливі малята» - Літературна добірка до запропонованої теми.
3.
«У
родинному колі» - Складання розповідей
-описів, творчих розповідей.
4.
«Де мені
найкраще бути» - Розповіді в дитячих малюнках.
КВІТЕНЬ
1. «Спілкування на лісовій
галявині» - Самостійне придумування питань та відповідей.
2.
«Фантастичні
гіпотези» - Гра «Що було як би до нас прийшов слон?»
«Мій друг – Мурчик» - Складання розповідей
дітьми. Читання малих фольклорних творів
про тварин з мовленнєвим змістом з книги «Золотий колосок». Вивчення
народних ігор з використанням лічилок з мовленнєвим змістом .
ТРАВЕНЬ
- «Подорож у
Країну Звукляндію» - Дитячі
розповіді про природу записані В.О.Сухомлинським „Пісня жайворонка",
„Цвітуть яблуні".
- «Видимий світ у малюнках»
- «Я хочу сказати своє слово» - Читання художнього
твору В. О.
Сухомлинського «Як Сергійко
навчився жаліти»
- «Поговори зі мною» - Уявні ситуації (Уяви що ти телефонуєш бабусі до села).
Перспективний план
роботи гуртка «Пізнайко»
Мета. Розвивати творчі здібності, дитячу активність
та самостійність, художню та наукові уяву, фантазію, емоційно-чуттєве сприймання та
образне мислення, естетичні та інтелектуальні почуття.
Виховувати
у дітей пізнавальний інтерес, творче ставлення до занять у гуртку
«Пізнайко», любов до знань і нових
відкриттів.
Навчати
дітей планувати свої дії, висувати припущення, експериментувати і
робити самостійні висновки.
Завдання
1. Допомогти кожній дитині
розкритися у пошуково-дослідницькій і образотворчій діяльності.
2. Зацікавити дітей новим видом
діяльності, використовуючи техніку орігамі і викликати в них бажання створювати
власні творчі композиції.
3. Формувати пізнавальну і
практичну діяльність, важливі особистісні якості.
4. Активізувати життєвий досвід
дітей та попередньо засвоєні ними знання, використовуючи при цьому
причинно-наслідкові асоціації, творче втілення всіх дитячих задумів.
Жовтень
№
з/п
|
Тема
|
Мета
|
Матеріал
|
1
|
Барвистість осіннього листя
|
Розвивати образне мислення,
пам'ять. Виховувати відчуття кольору, допитливість, спостережливість
З'ясувати звідки беруться восени жовті і червоні листочки
|
Різнокольорове листя, лупа, пляшка, 20-30гр. спирту.
|
2
|
Працьовиті пальчики
|
Розвивати дрібні м'язи рук,
окомір, пам'ять, фантазію, уміння самостійно доповнювати вибір деталями.
Виховувати охайність, естетичний смак. Вчити складати кружечки навпіл, щоб
вийшла крона дерева, та загинати краї круга так, щоб вийшов стовбур
прямокутної форми. Закріпити прийоми викладання та наклеювання
|
По 3 кружечки різного діаметру жовтого, білого та коричневого кольорів, клей, пензлики,
серветки, папір для тла.
|
3
|
Смачний натюрморт
|
Розвивати образне мислення, уяву, пам'ять,
старанність. Виховувати пізнавальний інтерес до жанру образотворчого
мистецтва «натюрморт». Учити відтворювати в пам'яті й називати фрукти, їх
колір, форму, зображувати різні форми з цілого шматка, передавати особливості
кожного із форм, складати натюрморт
|
Муляжі фруктів, справжні фрукти, кошик,
пластилін, стеки, дощечки.
|
4
|
Дивовижні фарби працьовитої Осені
|
Розвивати емоційно-чуттєву
сферу дитини, вміння орієнтуватися в площині аркуша паперу,
кольоросприймання. Виховувати естетичні почуття та любов до природи.
Активізувати пізнавальну діяльність у процесі спілкування з природою.
Формувати елементарні уявлення про цілісність живої природи й людини. Учити
виділяти засоби виразності малюнка
|
Аркуш паперу, фарби,
пензлик, репродукції малюнків «Підготовка людей до зими».
|
Листопад
№
з/ п
|
Тема
|
Мета
|
Матеріал
|
1
|
Барви осінніх
дарунків
|
Розвивати
уяву, діалогічне мовлення, пам'ять . Виховувати спостережливість, допитливість.
Учити дослідним шляхом
одержувати фарби і фарбувати тканину. Розширювати уявлення
дітей про природні барвники
|
Буряк, морква,
тертушка, тарілочка,
марля, відвари з
лушпиння
цибулі, листя кропиви, сік
буряка та моркви,
біла тканина
|
2
|
Краса горобини -
краса моєї країни
|
Розвивати естетичний смак (почуття кольору,
форми, пропорції, ритму), окомір, дрібну
моторику рук. Виховувати любов
до природи, до рідної країни, доброзичливість, вміння
слухати вихователя. Вчити дітей аплікувати гілку
горобини з
використанням техніки орігамі
|
Кружечки червоного,
оранжевого,
зеленого, різних
відтінків, жовтого
кольорів, папір для тла, клей, серветки,
пензлики
|
3
|
Маленькі гончарі
|
Розвивати творчі здібності, акуратність,
прагнення виконувати роботу красиво. Виховувати естетичний смак, пізнавальний інтерес
до гончарних виробів, бажання зробити
своє, неповторне. Продовжувати вчити дітей ліпити конструктивним способом (з'єднуючи деталі), прикрашати
вироби
стрічковим
орнаментом, попередньо
намічаючи його схему
|
Глина (пластилін,
солоне тісто),
стеки, зразки
орнаменту, дощечки
|
4
|
Образ радості
|
Розвивати творче мислення, точність рухів руки
й очей, емоційну сферу дітей. Виховувати почуття довіри в групі. Навчати
способів саморегуляції, за
допомогою малюнка створювати
образ незвичайного (радість)
|
Дзеркало, кольорові
олівці, фломастери,
фарби, шпалери
довжиною
|
Грудень
№
з/п
|
Тема
|
Мета
|
Матеріал
|
1
|
Грудень-стужайло на всю зиму землю студить
|
Розвивати діалогічне мовлення,
уяву, допитливість. Виховувати пізнавальний інтерес до явищ неживої природи,
спостережливість навчати дітей способів дослідження грунту (твердий, м'який),
висувати свої припущення
|
Палиця довжиною
|
2
|
Я у картині
|
Розвивати окомір, дрібну
моторику рук, творчу уяву, образне мислення. Виховувати охайність, уміння
домовлятися. Учити аплікувати уявного героя, себе, створюючи колективну
композицію
|
Кружечки різних кольорів, діаметрів, папір для
тла (колір на вибір дітей)
|
3
|
Моя улюблена іграшка
|
Розвивати творчі здібності,
уяву, фантазію. Виховувати любов до іграшок, бережливість, охайність у
роботі. Продовжувати навчати способам ліплення іграшкових звірят (скочування,
розкочування, витягування)
|
Пластилін (глина, солоне тісто), іграшковий
посуд, іграшкові звірята
|
4
|
Старий рік минає, рік новий
наступає
|
Розвивати вміння усвідомлювати
значення змістовних відтінків слів, використовувати найбільш влучні вирази,
вміння висловлювати свої почуття та настрій за допомогою малюнка. Виховувати
повагу до народних традицій, любов до образотворчої діяльності. Повідомити як
готуються до зустрічі Нового року в нашій країні, місті, дитячому садку, в
групі, звернути увагу на характерні зміни, які відбуваються в природі взимку.
Навчати способів передачі своїх почуттів за допомогою кольорів та відтінків
|
Фарби, фломастери, кольорові олівці, папір, пензлик
|
Січень
№
з/п
|
Тема
|
Мета
|
Матеріал
|
1
|
Таємниця льодяної бурульки
|
Розвивати зв'язне мовлення,
уяву, мислення, спостережливість. Виховувати пізнавальний інтерес до
пошуково—дослідницької діяльності. Формувати узагальнені уявлення про
перетворення бурульки на воду, досліджувати зворотній процес. Навчати дітей
обмінюватися думками, робити самостійні висновки
|
Кілька посудин, льодяні бурульки, формочки
|
2
|
Хоровод ялинок
|
Розвивати композиційні навички, творчі
здібності, окомір, дрібну моторику рук. Виховувати спостережливість, уміння
уважно слухати та висловлювати свої думки, бути активними. Вчити аплікувати
ялинки, використовуючи техніку орігамі, та створювати сюжетну композицію
|
Кружечки білого, зеленого та коричневого
кольорів, різних діаметрів, папір для тла синього кольору, клей, серветки,
пензлики
|
3
|
Ласкаво просимо до нашої оселі
|
Розвивати творчу уяву,
комунікативні навички, уміння доводити розпочату справу до кінця. Виховувати
гостинність, добрі почуття. Допомогти дітям оцінити себе і навколишній світ
засобом мови і образотворчої діяльності. Дати поняття про те, що характер і
настрій можуть бути притаманні не лише живому а й неживому світу.
Продовжувати навчати способам ліплення предметів побуту
|
Пластилін (глина, солоне тісто), стека,
дощечка, предмети побуту, макет хати
|
4
|
Зимівля лісових звірів
|
Розвивати уяву, окомір,
творчість, фантазію, дрібну моторику рук, з допомогою ігрової мотивації
формувати у дітей упевненість у собі та своїх можливостях. Виховувати любов
до тварин. Прищеплювати інтерес до техніки аплікації з кольорових ниток у
поєднанні з малюванням. Познайомити дітей з новим прийомом аплікації -
виклеювання силуету дрібно порізаними нитками. Вчити поєднувати аплікацію з
малюванням та домальовуванням окремих деталей
|
Темний олівець, фломастер, фарби, трафарети
зображень диких тварин, картон, ножиці, вовняна пряжа різного кольору, клей,
пензлик, серветки, таця, клейонка
|
Лютий
№
з/п
|
Тема
|
Мета
|
Матеріал
|
1
|
Сніжинки-балеринки
|
Розвивати вміння встановлювати
причинно-наслідкові зв'язки між явищами живої і неживої природи. Виховувати
стійкий інтерес, допитливість. Продовжувати навчати дітей уважно розглядати і
аналізувати будову сніжинок. Простежити їх перетворення на воду від подиху на
руку, рукав. Вчити самостійно робити висновок
|
Силуети
сніжинок
з
паперу, рукавички, сніжинки
|
2
|
Їдальня для птахів
|
Розвивати вміння орієнтуватися на площині
аркуша паперу та передавати просторові відношення. Виховувати любов до
птахів, вміння колективно працювати. Вчити аплікувати будиночки-годівнички
різної форми, конструкції, за зразком, та за власним задумом
|
Папір, картон, нитки, ножиці,
клей, коробки
|
3
|
Я і мої друзі
|
Розвивати вміння правильно
висловлювати свою думку, творчі здібності, прагнення виконувати роботу
акуратно і красиво. Виховувати доброзичливість, дружні взаємини. Привернути
увагу до власної особистості, знайомлячи дитину з її власним «Я» і поняттям
«Ми». Спонукати дітей до відвертості у стосунках. Продовжувати вчити дітей
ліпити конструктивним способом (з'єднуючи деталі)
|
Ілюстрації, атрибути до театру іграшок,
пластилін (глина, солоне тісто), природний матеріал, стеки, дощечки
|
4
|
Ми — одна сім'я
|
Розвивати художній смак,
самостійність. Виховувати вміння співпереживати, включатися в гру. Навчати
дітей передавати в малюнку пропорції тіла людини, основні деталі одягу
|
Простий олівець, фарби, пензлики, серветки,
ємкість для води, аркуш паперу
|
Березень
№
з/п
|
Тема
|
Мета
|
Матеріал
|
1
|
Корисна
річ для матусі
|
Розвивати уважність,
допитливість. Виховувати пізнавальний інтерес, бажання експериментувати,
любов до найріднішої людини, прагнення зробити їй щось приємне. Довести
експериментальним шляхом, що повітря є у цукрі-рафінаді. Уточнити уявлення
дітей про те, що повітря - складова життя людини
|
Цукор-рафінад, цукор-пісок, дві склянки з чаєм
|
2
|
Неабиякі секрети нам
відкривають силуети
|
Розвивати окомір, координацію
рухів, просторову уяву, творчі здібності, уміння доводити розпочату справу до
кінця. Виховувати інтерес до силуетного вирізування з паперу й картону.
Допомогти дітям оцінити себе і навколишній світ засобами мови, образотворчої
діяльності. Навчати вирізуванню силуетних зображень за шаблоном. Повторити з
дітьми правила користування ножицями. 3 вирізаних фігур складати силуетну
аплікацію
|
Папір, картон, ножиці, простий олівець, шаблон,
кольоровий папір
|
3
|
Не гостину до Весни
|
Розвивати абстрактне мислення, уяву, творчі
здібності. Виховувати естетичні почуття, любов до природи. Продовжувати вчити
дітей ліпити об'єкти живої і неживої природи, різні форми з цілого шматка та
за допомогою конструктивного методу
|
Пластилін (глина, солоне тісто), стеки,
дощечки, картинки-схеми, фігурки різних тварин, природний матеріал
|
4
|
Ми такі
схожі, ми такі різні
|
Розвивати емоційно-чуттєве
сприймання та образне мислення, художній смак, самостійність, точність рухів
руки. Виховувати позитивне ставлення хлопчиків до дівчаток, до образу.
Навчати дітей портретному живопису, опановувати прийоми контурного малювання
олівцем. Учити передавати характерні риси обличчя хлопчика і дівчинки,
дотримуватися пропорції, форми
|
Аркуш паперу, простий олівець, кольорові олівці,
фломастери, ляльки: хлопчик і дівчинка
|
Квітень
№
з/п
|
Тема
|
Мета
|
Матеріал
|
1
|
Коли яйце плаває, а коли тоне
|
Розвивати увагу,
зосередженість, самостійність. Виховувати пізнавальний інтерес до
пошуково-дослідницької діяльності з водою і яйцем. Продовжувати навчати дітей
висувати свої припущення, обмінюватися думками. Довести експериментальним
шляхом, що солона вода важча ніж яйце
|
Дві склянки, вода
|
2
|
Звичайне і незвичайне в
космічному просторі
|
Розвивати творчу майстерність
дитини, уяву, фантазію, уміння розкрити свій задум. Виховувати пізнавальний
інтерес до загадкового світу Космосу, уважність, цілеспрямованість дій.
Продовжувати знайомити дітей з орігамі, доповнюючи роботу малюванням. Учити складати
композицію на космічну тематику, продумувати її зміст, планувати свою роботу.
Закріпити навички користування ножицями. Розрізняти і відтворювати кольори
під час малювання Космосу
|
Кольоровий папір, ножиці, фарба, фломастери,
великий аркуш паперу, клей, серветки, пензлики, ватні палички
|
3
|
У країні Електрині
|
Розвивати творчі здібності, пам'ять, уяву.
Виховувати пізнавальний інтерес до машин-помічників людини, зосередженість,
вміння довести розпочату справу до кінця. Продовжувати навчати дітей спостерігати
і запам'ятовувати бачене, задумувати зміст свого ліплення, використовуючи
засвоєні прийоми, деталізувати
|
Іграшкові електроприлади, предметні картинки,
пластилін (глина), стеки, дощечки
|
4
|
Про що
може розповісти нам
спортивний куточок
|
Розвивати творчу уяву, зорову
пам'ять, діалогічне мовлення, художній смак. Виховувати любов до здорового
способу життя, наполегливість. Учити малювати постать людини в різних
положеннях. Викликати бажання образно передавати у малюнку знайомі моменти
загартовування
|
Папір, фарби, простий олівець, кольорові
олівці, фломастери, спортивний інвентар, масажна доріжка
|
Травень
№
з/п
|
Тема
|
Мета
|
Матеріал
|
1
|
Папірці-стрибунці
|
Розвивати здатність виділяти
загальні властивості паперу і предметів з пластмаси, та залежності між ними.
Виховувати пізнавальний інтерес до «оживлення» клаптиків паперу. Продовжувати
знайомити дітей з папером, його властивостями. Вчити відтворювати пошукові
дії, самостійно робити висновки після експериментування
|
Пластмасовий гребінець, дрібні клаптики паперу,
вовняна тканина
|
2
|
Мама - сонечко моє
|
Розвивати емоційну сферу
дитини, окомір, дрібні м'язи рук, творчі здібності. Виховувати
спостережливість, повагу до рідних людей, уміння планувати свої дії і
використовувати набуті знання на практиці. Підтримувати бажання поділитися
своїм гарним настроєм, допомогти відчути «сонечко» у середині себе, вдаватися
до асоціацій. Вчити дітей створювати власні композиції, використовуючи
техніку орігамі із кружечків
|
Кружечки різних кольорів та діаметрів, клей,
серветки, пензлики, фломастери, кольорові олівці
|
3
|
Цікаво зазирнути у театр
|
Розвивати творчі здібності,
увагу, діалогічне мовлення, фантазію. Виховувати доброзичливість,
пізнавальний інтерес до театралізованої діяльності, любов до ліплення.
Продовжувати вчити самостійно задумувати зміст свого ліплення фігурок-героїв
театру, передавати в ліпленні форму, пропорції, вигадувати. Закріпити набуті
прийоми ліплення (розкочування, витягування, відтягування, скочування,
згладжування)
|
Пластилін (глина, солоне тісто), стеки,
дощечки, ширма для театру, іграшки
|
4
|
Таємниця бджілки Майї
|
Розвивати уяву, пам'ять, творчі здібності,
точність рухів руки. Виховувати почуття дбайливого ставлення, добра. Вчити
дітей розрізняти комах на весні, називати їх, пояснювати значення
забарвлення. Продовжувати вчити дітей передавати у малюнку характерні риси
природи в останній місяць весни
|
Тоновані аркуші паперу, фарби, пензлі,
репродукції з різними весняними композиціями іграшки: метелик, бджілка
|
Проектне заняття «Як Сергійко
навчився жаліти»
ЯК СЕРГІЙКО НАВЧИВСЯ ЖАЛІТИ
Василь Сухомлинський
Маленький хлопчик Сергійко гуляв біля ставка. Він побачив
дівчинку, що сиділа на березі.
Коли
Сергійко підійшов до неї, вона сказала:
-
Не заважай мені
слухати, як хлюпають хвилі. Сергійко здивувався. Він кинув у ставок камінець.
Дівчинка запитала:
-
Що ти кинув у воду?
Сергійко ще більше здивувався.
-
Невже ти не бачиш? Я
кинув камінець. Дівчинка сказала:
-
Я нічого не бачу, бо я
сліпа.
Сергійко
від подиву широко розплющив очі й довго дивився на дівчинку.
Так,
дивуючись, він і додому прийшов. Він не міг уявити: як це воно, коли людина
нічого не бачить?
Настала
ніч. Сергійко ліг спати. Він заснув з почуттям подиву.
Серед
ночі Сергійко прокинувся. Його розбудив шум за вікном.
Шумів
вітер, в шибки стукав дощ. А в хаті було темно.
Сергійкові
стало страшно. Йому пригадалася сліпа дівчинка. Тепер хлопчик уже не дивувався.
Його серце стиснув жаль.
Як же
вона, бідолашна, живе в отакій темряві?!
Сергійкові хотілося, щоб скоріше настав день. Він піде до
сліпої дівчинки. Не дивуватиметься більше. Він пожаліє її.
Модель ЗХН
Що ми знаємо
|
Що хочемо знати
|
Що можна зробити, щоб дізнатися
|
Оля. Співчувати – це жаліти, когось заспокоювати, гладити. Коли
дитині співчувають, вона не плаче, не так боляче.
Назар. Як плаче хтось, треба його пожаліти, можна поділитися
іграшкою, сказати добре слово.
Аліна. Як пташка просить в мороз їсти, то треба погодувати,
зігріти.
Володя. Бабуся поранила пальчик, його я помазала зеленкою. Допоміг
помити посуд, бо вона не може тепер. Якщо мама втомилася від роботи, то
допомогти роздягнутися, подарувати квітку, тихенько сам пограюся.
Христина. Я здорова, я щаслива дитина.
|
Володя. Що таке жалість? Як жаліти і співчувати? Чому втомлена
мама?
Богдан. Чому плаче немовля? Адже я не знаю його мови. Він не
розмовляє, і я не знаю як мені пожаліти?
Христина. Як співчувати ріднім?
Аліна. Як пізнають світ сліпі люди? Що відчуває сліпа дівчинка?
Христина. Як зробити інших дітей веселими і щасливими?
|
Богдан. Запитати у мами, вихователя, дорослих
Аліна. Прочитати в цікавій книзі.
Оля. Відвідати хвору дитину.
Володя. Розглянути малюнки. Написати листа до всіх і запитати в
різних людей.
Христина. Молитися. Може Бог підкаже. Йти в школу щоб навчитися.
Назар. Відправити сліпому листа звукового. Подзвонити кому
погано.
Діана. Подивитися телепередачу «Ключовий момент».
О. В. Я можу розповісти, як можна пожаліти.
|
Дерево цілей
І. Мотиваційний етап.
Проектне заняття
(Пізнавальний розвиток.
Мовленнєвий розвиток. Соціально-моральний розвиток)
Тема: «Як Сергійко навчився
жаліти» В. Сухомлинський.
Мета: Сприяти розвиткові
дитячої ініціативності та активності під час обговорення прочитаного
оповідання, вибору «дерева цілей» та добору завдань. Виховувати вміння
домовлятися і вислуховувати думку один одного в процесі створення спільного
проекту. Виявити рівень знань, умінь і навичок у дітей на початку тематичного
циклу про співчуття, що це означає жаліти. Активізувати словник за темами:
«Добросердечність», «Співчуття», «Доброта», «Ввічливість».
Спонукати до включення в
«дерево цілей» завдання: всім членам групи навчитися правильно і ввічливо
спілкуватися. Спільно, тактовно підказувати один одному на мовленнєву помилку.
Матеріал: демонстраційний:
сюжетні картинки до теми.
Методи і прийоми: уранці діти
в роздягальні знаходять лист від Сергійка, про те як він навчився жаліти.
Бесіда-гра: «Піраміда запитань».
Про що нове хочуть дізнатися діти?
Ситуація: «Як можна виявити
співчуття дуже стареньким людям, інвалідам, жебракам, дітям-сиротам, хворій
людині?
Що таке співчуття?
Як пізнають світ сліпі люди?
Що відчуває сліпа дівчинка?
Розглянути серію цікавих
ілюстрацій на тему «Доброта».
Пропозиція щодо «дерева
цілей»:
велике сонце із записаними
завданнями;
сердечка із завданнями;
обличчя дітей і Сергійка і конверти із
завданнями;
«Дерево цілей» (вирішити разом) – велике
сонце з промінчиками-завданнями.
Завдання, що
пропонують діти:
-
знайти малюнки про добрих людей;
-
не перебивати своїх друзів, коли вони говорять;
-
уважно слухати інших, щоб тебе слухали друзі;
-
бути уважними, до старших, менших може комусь потрібна
допомога;
-
їсти багато корисних овочів і фруктів;
-
берегти свої речі.
Форми творчого етапу, запропоновані дітьми:
-
колективне написання листа сліпій дівчинці;
-
колективна робота-малюнок для прикрашення роздягальні
«Сміються діти, знають діти: багато добрих душ на святі!»
«Піраміда запитань» до Сергійка.
-
Сергійку, що ти робив біля річки?
-
Чи сподобалась тобі дівчинка?
-
Чому ти сам гуляв біля річки?
-
Сергійку, ти вмієш жаліти?
-
Чи вмієш співчувати, коли у когось якісь неприємності?
-
Що саме ти робиш?
-
Чому, ти здивувався, коли побачив дівчинку?
-
Як ти дізнався, що вона сліпа?
-
Чи варто хвалитися, коли комусь зробив добро?
Музична діяльність
Вихователю націлити дітей
розповісти музичному керівнику про свій задум і висловити прохання розучити з
ними імітуючи рухи під танцювальні мелодії пісні.
Музичному керівнику проявити
зацікавленість до задумів дітей, готовність їм допомогти та надати дітям право
вибору музичних творів.
Спостереження.
Мета. Виховувати вміння
шукати шляхи вирішення проблем: спостерігати
і помічати гарні риси тих, кого діти бачать щодня.
Гра «Чарівні окуляри»
Ігрова діяльність
з метою діагностики
Тренінг емоцій
За допомогою міміки і жестів
покажіть, що відчував Сергійко коли:
-
гуляв собі біля ставка;
-
щойно зустрів дівчинку;
-
коли вона з ним говорила;
-
дивився довго на сліпу дівчинку;
-
в хаті було темно;
-
йому пригадалася вночі дівчинка;
-
його серце стиснув жаль;
-
думав у ночі про дівчинку;
-
вирішив піти до сліпої дівчинки вранці.
Ігрова-вправа «Послухай себе»
Мета. Перевірити вміння розпізнавати почуття інших.
Методи і прийоми
Покладіть праву долоньку на
сердечко. Про що воно вам говорить? Чому? Чи доводилось вам когось жаліти? Кому
ви найбільш співчуваєте? Чому Сергійкове серце стиснув жаль?
Ігрова діяльність
-
Які ігри, що грають із заплющеними очима ви знаєте?
Мета. Виявити вміння
організовувати гру та дотримуватись правил.
Рухливі ігри: «Відгадай, чий
голосок» - орієнтування в просторі.
«Хитра лисиця» - біг, спостереження, витримка.
«Хто вийшов?» - орієнтування в просторі.
«Цілься краще» -
метання в ціль.
Сюжетно-рольова гра «Сім’я»
Ігрова ситуація «Збираємо
посилку»
-
А що ми можемо подарувати сліпій дівчинці на свято? (зробити
їй щось приємне, на День народження). Запропонувати дітям обирати на свій смак
подарунки і розпочати їх готувати.
Пропозиція дітей:
1. Виростити на городі моркву.
Вона корисна для очей. Гарно оформити і подарувати на свято (або День
народження) з побажанням здоров’я.
2. Зліпити казкові фігурки.
3. Скласти «Цікаву сумочку» з
паперу. Дівчатка полюбляють гратися такими речами.
4. Зробити аплікацію з гороху,
гарбузового насіння. Викласти привітання. Вона може прочитати пальчиками.
Трудова діяльність
Завдання: Удосконалювати
набуті раніше навички одягання, взування, роздягання (самообслуговування).
Допомагати іншим виконувати різні трудові доручення. Формувати позитивне
ставлення до праці, вміння знаходити способи надання допомоги тим, хто її
потребує.
Індивідуальна робота
Попрацювати з малоактивними
дітьми за діагностикою знань.
Друга половина дня
Художня праця
Виготовлення «дерева цілей» і
запис завдань.
Мета. Сприяти розвиткові дрібної моторики зап’ястя рук. Виховувати
вміння доводити розпочату справу до кінця. Разом з дітьми виготовити «дерево
цілей», дібрати для цього необхідний матеріал. Вправляти у вмінні домовлятися
при вирішенні важливих питань та розподілу обов’язків.
Вдосконалювати навички
вирізування, застосовувати раніше набуті знання та вміння.
Матеріал: кольоровий картон,
ножиці, дощечки, клей, пензлики, підставки, паперові тарілки, серветки, контури
промінців – завдань.
Робота поза заняттями.
Розгляд альбому «Щоб мати
добрий зір». Виявити знання дітей про те, що вони знають про очі та зір.
II. Інформаційний етап
Проектне заняття
(Основи здоров`я. Безпека
життєдіяльності.)
Тема. «Щоб мати добрий зір»
Мета. Розвивати зв’язне
мовлення. Виховувати спостережливість, бережне відношення до очей. Ознайомлення
дітей з оком, поняттям про функції очей, про догляд за ними. Продовжувати
закріплювати культурно-гігієнічні навички.
Матеріал: люстерко, м’яч,
ілюстрації, валеохвилинка, загадки.
Методи і прийоми: огляд,
опис, бесіда, дидактичні ігри, використання життєвого досвіду, атрибутів,
маніпулювання предметами.
Заняття з художньо-продуктивної діяльності( Малювання)
Тема. «Фоторамочка»
Мета. Згідно плану вихователя
зображувальної діяльності.
Проектне заняття з пізнавального розвитку (Ознайомлення з
природою)
Тема. «Овочі та фрукти – це
корисні вітаміни для всієї родини».
Мета. Розвивати зв’язне
мовлення, уяву, мислення. Виховувати у дітей дбайливе ставлення до свого
здоров’я. Дати інформацію про те, що в сіх продуктах, які ми споживаємо, є
вітаміни, корисні для нашого організму, а найбільше вітамінів в овочах і
фруктах. Викликати в дітей бажання споживати не лише фрукти, а й овочі.
Матеріал: загадки про овочі і
фрукти, натуральні овочі і фрукти, сюжетні картинки «Що в садку, а що на
городі».
Заняття з художньо-продуктивної діяльності (Ліплення)
Тема: «Дари садів та городів»
Мета. Згідно плану вихователя
зображувальної діяльності.
Проектне заняття
(Пізнавальний розвиток.
Мовленнєвий розвиток. Художньо-продуктивна діяльність.)
Тема: «Будиночок любові»
Мета. Розвивати почуття
любові до оточуючого світу, уяву, мислення, почуття. Виховувати любов до
природи, до прекрасного. Вчити висловлювати свої почуття, допомогти усвідомити
значення серця (будиночок нашого «Я», будиночок любові).
Матеріал: мольберт, магнітофон,
аудіокасета «Природа», набори для малювання.
Методи і прийоми: Бесіда, мовні-вправи, використання
наочного матеріалу, розгляд ілюстрацій , гра – медитація, художньо-продуктивна
діяльність.
Спостереження
-
за людьми, що носять окуляри (навіщо людям окуляри, чи можуть
вони обходитись без них);
-
в повсякденному
середовищі (підвести до усвідомлення єдності життя і здоров’я людей та стану
природного довкілля);
-
за гуманними взаєминами між дітьми, дітьми і батьками,
батьками і вихователями, вихователями і дітьми (вплив гуманістичного вихователя
в родинних взаєминах на здоров’я).
Читання художньої літератури
Вірш «Татова порада»
Колективне читання вірша
дітьми:
Спільного у нас багато,
Та не треба забувати:
Кожен має особливе
Ми не схожі – це важливо!
Читання дітям «Зарядки для
очей» у віршований формі.
Ігрова діяльність
Вправа: «Перетворимось з
цікавого на допитливого»
(із заплющеними очима).
1. Пізнайте на дотик предмети.
2. Одягніть
рукавичку і відгадайте усі предмети, які діти покладуть у коробочку.
3. Пізнайте страву за смаком (із
заплющеними очима).
Етюд «Я схожий на всіх, але я
відрізняюся від інших». Запропонувати дітям повторити дії цього хлопчика (із
заплющеними очима);
-
Пройди по лінії;
-
Намалюй сонечко;
-
Взуйся сам і зав’яжи черевички.
Етюд «Я співчуваю кошеняті,
що залишилося саме на вулиці».
Гра: «Моя планета любові» -
виявляти співчуття, доброту, та прихильність до однолітків.
Вправа «Добра тварина» -
розуміти почуття інших, співчувати, розвивати почуття «Ми».
Рухливі ігри: «Куди підеш і
що знайдеш?»,
«Пройди тихо».
Сюжетно - рольова гра
«Дитсадок»
Обігравання ситуації «Як
вчинити».
Домашнє завдання:
-
Розповісти рідним про
те, що таке співчуття.
-
Як пізнають світ сліпі
люди?
-
Придумати з рідними
кінець оповідання.
-
Приготувати солодку
посилку для…
Робота поза заняттями
1.
Малювання – роздум «Сім кольорів щастя»
-
Чи є у вас мрія? Про що ви мрієте?
-
Що таке щастя для вас?
-
Як ви уявляєте своє щастя?
-
А у вашого щастя сім кольорів, чи можливо більше?
Завдання: Намалюйте свою
веселку щастя і розкажіть, що таке щастя у вашому розумінні.
2.
«Малюємо музику природи» - передати на папері за допомогою
фарб враження від почутих мелодій.
Трудова діяльність
«Як би книга вміла говорити…»
Вчити дітей підклеювати
книги, ремонтувати поламані іграшки, при потребі звертатися за допомогою до батьків.
Індивідуальна робота
Вправляти у навичках догляду
за чистотою свого тіла, надавати допомогу іншим.
Співпраця зі сім’єю
Індивідуальні бесіди про
поведінку дітей. Порадити батькам прочитати в батьківському куточку та
літературу про особливості емоційно – вольової сфери дошкільників. (Пам’ятка
для батьків з формування гуманних взаємин з дитиною).
III. Репродуктивний етап.
Проектне заняття з
мовленнєвого розвитку
Тема: «Я щасливий, що маю
добрий зір»
Мета. Розвивати фонематичний
слух, вміння логічно і послідовно будувати розповідь без довгих пауз і
повторів. Виховувати вміння слухати однолітків, потребу обґрунтовувати свою
думку. Ознайомити дітей з особливостями народної мудрості.
Розглядання ілюстративного
матеріалу. Заучування прислів’я про здоров’я.
Матеріал: прислів’я про
здоров’я, сюжетні картинки, читання твору
П. Ребро «Чому заєць
косоокий?»
Методи і прийоми: дидактичні
ігри: «Що я бачу», «Ми про себе знаємо, ми про себе дбаємо», використання
наочного матеріалу.
Спостереження
Що ти відчуваєш, коли в тебе
щось болить, коли отримуєш приємний подарунок? Що відчуває комаха, коли ти
візьмеш її в руки? Як необхідно ставитись до живих істот до природи?
Ігрова діяльність
Дидактичні ігри: «Скажи тихо,
голосно, голосніше» (сила голосу), «Скажи повільно, швидко, найшвидше»
(працювати над темпом мовлення), «Знайти за звуком».
Рухливі ігри: «Дзеркало»,
«Пройди по лінії» - вправлятись у швидкості та точності рухів.
Народна гра: «У гаю» (правила
і слова).
Сюжетно – рольова гра
«Чарівний магазин» -
незвичайні товари і вони не продаються, а обмінюються на добрі думки і справи.
Дотримуватись правил
«покупця» і виконувати завдання «продавця». Складання правил співчуття.
Розповісти, про те як «покупець» співчуває своїм рідним. Розповісти «золотій
рибці» про добрі заповітні мрії.
Ігри на розвиток сенсомоторики
«Обведи по контору», «Домалюй
предмет», «Заштрихуй», «З’єднай по крапочках».
Трудова діяльність
Праця в природі. На
майданчику позбирати сухі гілочки, камінчики.
Вивчення прислів’я та
приказок про співчуття, доброту та розкриття їх змісту.
Співпраця зі сім’єю
Попросити батьків придбати
насіння для висівання на городі (морква, кріп, петрушку, редька) – корисні
вітаміни.
Індивідуальна робота
Попросити хлопчика розказати
дівчинці про все, чим ми займалися, коли вона хворіла.
Бесіда з дівчинкою про очі та
добрий зір: для чого потрібні очі, що можна побачити очима, що ми знаємо, і як
ми про них дбаємо, яка допомога потрібна людям, що носять окуляри, сліпа.
Звуковий аналіз запропонованих
слів
IV. Узагальнюючий етап
Проектне заняття з
пізнавального розвитку
Тема: «Ми на лавочці сиділи,
про здоров’я говорили».
Мета. Узагальнити і
систематизувати знання, навички, вміння
набуті протягом попередніх етапів про зір, функції, турбота про зір, взаємини
між дітьми, безпеку поведінки, вплив оточення на емоційний етап дитини, подання
допомоги іншим; чи знають діти і можуть пояснити прислів’я про здоров’я;
словосполучення «добрі очі», «сумні очі», «великі очі».
Матеріал: призи (книжки –
розмальовки)
Форма проведення: вікторина
Запитання :
-
Для чого нам потрібні очі?
-
Що я бачу очима?
-
Як ми турбуємося про зір?
-
Що ми знаємо про людей, які погано бачать або сліпі?
-
Яку допомогу вони потребують?
-
Як називається
професія людини, що лікує очі?
-
Які овочі і фрукти допомагають покращити зір?
-
Що говорять у народі про здоров’я? (Прислів’я про здоров’я).
-
Чи варто хвалитися, коли комусь зробили добро?
Методи і прийоми
Вправа «Оживи окуляри» Розкажіть про, що вони думають.
Відверта розмова: «Розкажи
мені, люба дитино, чим ти зможеш зігріти людину».
Читання вірша
Як зробити день веселим?
Треба слову радощів додати,
Щоб уміло душу звеселити.
Треба слову мудрості додати,
Щоб уміло друзів пригощати.
Треба ясним сонечком стати,
Щоб друзям життя зігрівати.
- Розкажи мені, любо дитино,
чим ти можеш зігріти людину?
Я - сонечко : заспокою, того
хто плаче.
А далі продовжуй сам…
Ігрова діяльність
Дидактичні ігри. Для
виявлення знань дітей, набутих протягом тематичного циклу.
«Де чия праця?» (узагальнення
знань про різні професії), «Назви одним словом» (закріплення узагальнюючих
понять: не жива природа, овочі, фрукти, предмети гігієни).
«Яке слово зайве?»
(порівняння, аналіз повного набору слів, визначення зайвого).
Рухлива гра «Зроби фігуру» -
придумати нові правила
Спостереження
-
Про що може розповісти нам ця картина?
-
Що про нас думає берізка на майданчик
-
Чим схожий і чим відрізняється пісок у пісочниці і поза нею?
-
Що відчуває дерево у якого зламана гілочка?
Співпраця зі сім’єю
Запросити батьків на
підсумкове заняття.
Надати батькам рекомендації:
-
Постійно проявляйте
цікавість до життя дитини.
-
Спілкуйтесь з дитиною
як з дорослим.
-
Навчайте дітей співпереживати,
відчувати, ставити себе на місце іншого.
-
Виховання вдячного
серця: бажання дякувати не лише словом, а й серцем, ділом, пам’ятайте добро.
V. Творчий етап
Заняття з художньо – продуктивної діяльності
Тема: «Сміються діти, знають
діти: багато добрих душ на світі!» (Створення
колективної роботи – малюнка для прикрашення коридору)
Мета. Розвивати уяву,
пам'ять, художню творчість. Виховувати в дітей почуття прекрасного, естетичний
смак; бажання працювати не лише для себе, а й для інших людей, які оточують нас
щодня. Надати дітям можливості самим придумати і створити колективну роботу і
прикрасити нею нашу роздягальню.
Матеріали: великий аркуш
паперу для колективної роботи, фарби, кольорові олівці, фломастери.
Проектне заняття з мовленнєвого розвитку
Тема. Колективне написання
листа сліпій дівчинці.
Мета: викликати в дітей
бажання розповісти сліпій дівчинці про красу навколишнього світу, про свої
відчуття від сприймання прекрасного, про гуманне ставлення до живих істот інших
людей.
Матеріал. Конверт, папір, ручка, кольорові олівці.
Методи і прийоми: спонукання,
мовленнєві висловлювання, написання листа.
Робота поза заняттями
-
Малювання, ліплення різних фігурок з глини, виготовлення
витинанок (за власним задумом) придумування казок, розповідей про них.
-
З усіх виготовлених робіт створити альбом «Світ очима дітей»
і подарувати дітям з особливими потребами, дітям – сиротам, хворій людині.
-
Оформити у роздягальній виставку «Найщасливіші хвилини нашої
дружньої родини»( роботи, які були виготовлені разом з батьками).
Розвага «Відгадай мелодію»
-
Придумування і імітування танцювальних рухів «Таночок
листочків», «Вітерець пустунець» - ритмічно рухаючись під музику вітають
учасників в образі тваринок (вітру, листочків).
Театралізована діяльність
Драматизація за сюжетом твору
В. Сухомлинського «Як Сергійко навчився жаліти»
Уявна ситуація: Сергійко
розповідає дівчинці про красу ставочка, хвилі, навколишнього світу.
Художньо-продуктивна діяльність (Креативний розвиток)
«Лист на руці» - переводити
тактильні відчуття у візуальні зображення.
«Написання листа на спині» -
написання літер, цифр, компліментів.
Музика «Заспівайте для
дівчинки»
СХД Зобрази свій настрій кольором, формою.
VI. Рефлексивно – оцінювальний етап.
(мовленнєвий розвиток)
Тема. Подорож у зворотному
часі.
Мета. Розвивати вміння
оцінювати самих себе, свою діяльність протягом усіх попередніх етапів.
Виховувати етичні засоби у спілкуванні, гуманні почуття. Формувати вміння логічна, послідовно й граматично правильно висловлювати свої
думки у зв’язній розповіді. Закріплювати навички пояснювального мовлення.
Матеріал. «Дерево цілей»,
дитячі малюнки, іграшки.
Методи і прийоми: Бесіда, розгляд ілюстрацій, дитячих робіт,
виготовлених протягом попередніх етапів, дидактичні ігри; атрибути до рухливих та
сюжетно – рольових ігор.
Спостереження
Пригадати з дітьми, за чим
спостерігали протягом даного етапу, які проводили досліди, що цікавого
дізналися.
Робота поза заняттями
Під час ігрової діяльності
з’ясувати, які ігри дітям найбільше сподобались і запам’ятались.
Трудова діяльність
Прибирання в центрах дитячої
творчості.
Робота з батьками. Висловлювання подяки.
Коментарі
Дописати коментар